[M.G. Soikkeli]

HESARIN PORNOMARKKINAT

Analysoitavana Helsingin Sanomien numero 4.5.2002 ja sen kuukausliite

 

Vain vanhat miehet kaipaavat, nuoret entävät. Kevään tullen vanhojen miesten mourunta täyttää päivälehdet, tietenkin siinä muodossa, jossa ne näyttävät viralliselta tarkkailupaikalta tehdyiltä huomioilta. Onnettomia ovat kuitenkin ne vanhat miehet, jotka asuvat lasitalossa virallisen maailman keskustassa, sillä he pelkäävät muuttuvansa katseen passiivisiksi kohteiksi. Niinpä nuo lasitalon vanhat miehet alkavat keräämään kuvia kaipuunsa kohteesta: kirjalliset miehet kirjallisia kuvia, lööppimiehet kansikuvia.

Kyse on myös sukupuolisena esiintymisen kamppailusta, jossa vanhojen miesten on keksittävä kompensaatio nuorten miesten iälle ja aktiviteetille. Toimittajien tapa ahnehtia toistensa retorista arsenaalia on myös sukupuolista kamppailua medioiden ja julkaisujen välillä.

Vahva esimerkki vanhojen miehen kuvaharrasteista on tämänpäiväinen (4.5.) Hesari, josta valitettavasti joutuu maksamaankin sitä mouruntaa sietäessään. Kirjallinen esimerkkivanhus on Jukka Petäjä, joka esittelee mitä on saanut kootuksi Unni Drouggen erotiikkaromaanista "Hella H:n tunnustukset". Lööppivanhus on puolestaan Unto Hämäläinen, joka esittelee Jaana "Tilt" Peltosesta keräämiään kansikuvia ja pääsee keväänsä huipennukseksi tapaamaankin kaipauksensa kohteen - Hesarin kuukausiliite on tänätoukona kuin vanhain herrain Suosikkia tutkisi: "Kuvasta häntä katsoivat tuntemattoman nuoren naisen kasvot. Hämäläinen huomasi olevansa koukussa."

Kirjallisten naiskuvien kokoaja saa kiksinsä siitä, mitä hän voi kirjoittaa nuoren naisen kirjoittamasta, millaiseen dialogiin hän voi yhtyä ja siten esittää kunniakkaasti valtalehdessä sukupuolisen ilmaisuvoimansa. Kirjallisuuskritiikiksi naamioitu journalistinen alatyyli mahdollistaa ihan samanlaisten kaksimielisyyksien laukomisen, millä nuoret entävät miehet esiintyvät toisilleen jätkäseurassa:

".. avaa tälle kiihkosta huohottaen porttinsa. Ja eikun menoksi 
- panoksi"; "Siinä innokas Jo ja kiimainen Hella panevat 
parastaan"; "..vähemmän jää sen sijaan käteen Drougen omasta 
panoksesta"; "Hänellä käy hella niin kuumana, että vastukset 
palavat"; "Kerronnan imu laantuu."; "..kuvaa tilannetta, jossa 
viimeinenkin lukko aukeaa, vaikka järkevämpää olisi ollut 
panna ovi tiukasti takalukkoon"; ".akti etenee kuin hengitys - 
sisään ja ulos"; "..virkeä ja hyvin rullaava romaani.".

Eikä tässä kylliksi. Lehden "tiede"osastolla saamme kuulla, miksi nisäkäslajimme seksi on tuntenut tarvetta _piilottaa_ seksinharrastaminen. Että kuinka? Juurihan olemme toisaalla lehdessä ja (väliin piilotetussa?) kuukausiliitteessä saaneet nähdä, miten nämä vanhat herrat pitävät meteliä kaipauksensa tähden? Onko kyse siitä, että vain seksin kaipuu on näytöslaji nisäkäslajillamme? Päinvastoin. Mitä näyttävämmin ja äänekkäämmin seksin kanssa käydään piiloleikkiä, sitä vahvemmin se tukee esittäjiensä seksuaalisuutta - kunhan he ovat etusijalla omassa mediassaan, sillä muutenhan he näyttäisivät siltä kuin heidän identiteetissään olisi juuri seksin kokoinen puute. Käsitellessään naisen tapaa esiintyä naisena Petäjä ja Hämäläinen siis itse asiassa suureen ääneen kätkevät omaa kaipuutaan, niin suureen, että ilmaisut varmasti näyttävät heidän oman sukupuolisuutensa merkeiltä.

Vaikka tiedepalstalla nisäkkäiden näyttöongelmia käsittelevä Osmo Tammisalo saattaa hänkin olla vain omien fantasioidensa asialla (".. pidetään verhot kiinni - ja koirakin yleensä toisessa huoneessa" [painotus minun]), tuntuu hänen teoriansa kumoutuvan jo Petäjän ja Hämäläisen juttujen perusteella, mikäli hän ei sitten puhu ihmisen arkuudesta tarkoittaen sillä pelkästään naista.

Tai katsotaanpa kootusti Hesarin uusimman (touko) kuukausiliitteen, tuon Suomen suurimman aikakauslehden kuvavalintoja: millaisia sukupuolirooleja siinä annetaan? Miehen näemme uimassa omaa rataansa yhdessä ja onkimassa altaasta toisessa mainoksessa, pehtoroimassa omaa tilaansa, pelastamassa hirveä avannosta, näyttymässä kirurgina ja oikeusneuvoksena ja rock-tähtenä ja matemaatikkona, valokuvaamassa kyitä ja mainoksessakin lukemassa it-lehteä, välillä pelaamassa jalkapalloa ja jääkiekkoa, ja vankilassakin saavan tilaisuuden urheilla.

Ja tässä ovat kaikki naisen roolit:
2., 4., 8., 9. sivu, mainoksen kaunistus,
5. sivu postimerkkikuva päätoimittajasta,
11. sivu ja iso ennakkokuva Jaana Pelkosesta ja selitysteksti "Näiden kauniiden kasvojen takana on ovela markkinointikoneisto",
15. sivu pieni kuva tv-sarjan morsiamesta ja vieläkin pienempi kuva paljasrintaisesta Wendy Williamsista,
16. sivu alaston takakuva Maarit Haltusta ja
17. sivu puolialaston mainosnainen,
19. sivu mainos: sumuksi häivytetty kotiäiti ikkunan ääressä,
20. ja 22. sivu mainokset: pala naisen vatsaa ja pala naisen selkää,
26. sivu ja jälleen iso mainoskuva sinisistä naiskasvoista, ja huomion arvoista sekin, ettei nainen yhdessäkään kokokuvassa tee mitään vaan on vain katsomisen kohde. Sitten 32 ja 33, omistettu Jaana Pelkoselle, samoin kollaasi s. 34, s. 35 taas mainoksen vähäasuinen piirrosnainen,
36. ja postimerkkikuva Maria Kaisa Aulasta,
38. ja istuva mummo keskellä miehiä,
53. ja kaksi bikiniasuista naista Kreikan mainoksessa,
66. ja nyt iäkäs nainen mainoksessa,
68. ja nuori naurava nainen mainoksessa,
70. ja miestä katsova nainen mainoksessa,
89. naisen ruokailevat kasvot mainoksessa,
106. ja miestä ruokkiva nainen mainoksessa,
107. puolikuva toimittajasta,
113. ja 117. designpuffit vähissä vaatteissa,
122. pieni mainoskuva tytöstä,
124. iso mainoskuva aidan yli kurkkivasta naisesta samoin kuin takakannessa hartiakuva naismallista, mutta sentään sitten sivulla
130 puolikuva ja postimerkkikuva ex-puolustusministeri Tainasta.
Bonuksena tietysti sarjakuvanaiset eli alastonkuva Hassista ja puolikuva Siimeksestä.

Eipä silti, iltalehtien pitkää monopolisoimille pornomarkkinoille pyrkivät muutkin kokoperheen julkaisut. Esimerkiksi uusin Suomen Kuvalehti (3.5.) on tehnyt 8 sivun jutun pornobisneksen "vahvoista" naisista, mikä mahdollistaa täydet 4 sivua pehmopornoksi sovitettuja valokuvia haastatelluista. Hesarin pyrkimyksiin käydä katu-uskottavasta pehmopornon esittelijästä sisältyy puolestaan mediakilpailu, jossa SanomaWSOYn uuden nuorekkaan alaosaston on tarkoitus kilpailla raflaavilla kirjoilla Liken kanssa. Pornomarkkinat ovat vasta kuumenemassa.