Sneakers - penetraatiokisailua
========

Jos odottaa saavansa ees jotain "WarGamesin" kaltaista niin
pettyy - joskin pettymys valuu katsojaan hitaasti.

Eli jos eka kelan ajan filkka on 9+, toisen kelan ajan
10- ja voit odottaa jo miltei jotain "Neuromancer"-tarinaa,
niin loppua kohti pisteet putoaa jonnekin seiskaan
ja filkan lopetus on niin kamalaa lössöä että menee alle
asteikon. Juuri ennen tätä filkkaa juttelin ystävien kanssa
missä kaikissa jenkkileffoissa on päälleliimatun oloinen
typerä konventionaalinen lopetus - ja oksetus kurkussa
totesimme että "Sneakersiin" on liimattu sellainen sordiino
loppuun, että kukaan ei varmasti epäile filkan joulumieltä;
siitä huolimatta että filkka on samalla härskiä propagandaa
rebublikaaneja kohtaan. Hauskaa joulua kaikille.

Hesarin Helena Ylänen totesi osuvasti, että "Sneakers" on
sekoitus Robert Redfordin 70-luvun isoja filmejä, "Puhallus"
ja "Korppikotkan kolme päivää". Ylänen vaan ei vaivautunut
kertomaan, että "Sneakers" on tehty 10-20 vuotta nuoremmille
kuin nuo 70-luvun klassikot. Robbe Redford saattaa kyllä komeilla
pääosassa sillä perusteella, että saadaan vähän vanhempaakin
katsojapolvea kuviin (turha toivo, ainakin Suomessa) ja nuorem-
mat hackerit voi taluttaa leffaan mukaan tyttökaverinsa katsomaan
River Phoenixia (joka onkin toimivampi näyttelijänä kuin Redford).

Pääosassa "Sneakersissa" ovat vimpaimet, niiden magia ja lumo
vimpainhullulle jenkkiyleisölle tarkoitettuna. Mutta kyllä
ne lumoavat kenet tahansa 12-18 -vuotiaan suomalaisenkin tai
12-vuotiaan mielenlaadun säilyttäneen tietokonefriikin.
Filkassa on hirvittäviä loogisia fiboja ja perusteettomia
siirtymiä tunnelmissa, mutta kyllä se toimii 4/5 filkasta seikkailu-
tarinana oikein sujuvasti. Mutta kun leffantekijöille ei ole
missään vaihessa selkiintynyt millaisesta USAsta ja millaisesta
tulevaisuudesta he haluavat kertoa he lyövät juonen lössiksi juuri
ennen loppua ja alkavatkin keskittyä miesporukan erilaisiin
henkilöhahmoihin, näiden luonteisiin. Kamalaa.

Olisin valmis lyömään kolme yhtä vastaan vetoa, että ensi jouluksi
tulee markkinoille "Sneakers II" ja toiminta ja tunnelma kääntyy
yhä enemmän samaan suuntaan kuin "Ghostbusters".



--- pahoja spoilereita lopuksi, penetraatioteeman pohdiskelua ---






Filkan voi katsoa myös penetraatiokisana, jossa kilpaillaan
kumpi tunkeutuu pidemmälle yhteiskunnan salattuihin valtakeskuksiin,
ja "THE codebreaker" on masiina jolla voi tunkeutua kaikkialle.

Sneakers, homososiaalinen miesyhteisö, on omistautunut hyvälle
tunkeutumiselle ja tekee sitä Äidin suojeluksessa. Palkinnoksi
he kaikki saavat naisen. Heidän yhteisenä, eräänlaisena kävelevänä
peniksenä toimii porukan pomo Bishop, ja naisen jakaminen esitetään
hauskasti siinä juhlakohtauksessa jossa kaikki tanssivat Bishopin
tyttökaverin kanssa. Kilpailijat ovat pahan penetraation edustajia,
jotka eivät välitä naisista vaan haluavat tunkeutua muihin miehiin;
Cosmo sanoo Bishopille että hän ei koskaan saanut tyttöä, ennen kuin
nyt vangiksi. Koska Cosmo on aikoinaan kuulunut heteroseksuaalisiin
penetraatikkoihin hän ei pysty itse tunkeutumaan mieheen, vaan jättää 
symbolisen penetraation apulaistensa tehtäväksi. Tai ehkä Cosmo haluaisi
tulla Bishopin kaltaiseksi, heteropenetraatikoksi.

Oikeastaan leffa kertoo siitä kuinka Bishop voittaa kateutensa
homoeroottiseen penetraatioon sulkiessaan menneisyyden Bricena
kokonaan pois, kadottamalla lopullisesti tiedot vanhasta henki-
löllisyydestä. Hän saa omakseen koodinmurtajan sisimmän mysteerin,
ratkaisevan lastun, kun kilpailevalle Cosmolle ja yhteiskunnalle
(eli NSAlle) jäi vai jonkinlainen kuori. Samalla hän on todistanut
Cosmolle että tämä ei voi ampua häntä, suorittaa penetraatiota
häneen, koska hän on siirtynyt täydellisesti heteropenetraation
puolelle. Hän ei ole enää Cosmon "Brice" >> "bride", homomorsian.
Huomattavaa lienee tässä yhteydessä sekin kuinka porukan sokea
kundi saa Bishopin opastamana suorittaa hänkin yhden penetraation
tunkeutuessaan autolla ToyCompanyn ytimeen.

Koodinmurtajan herättämää seksuaalista kiihkoa kuvaa mainiosti
se miten matemaatikko Janek ja hänen luokseen tuleva tsekki-
nainen joutuvat kiimaan laitteen läheisyydessä _ja_ kuinka Bishopin
tyttöystävä joutuu vaarantamaan itsensä mahdolliselle penetraatiolle
tietokonetreffeillä jotta Bishop saisi tilaisuuden varastaa
penetraation superase itselleen.

Penetraatioteeman osalta leffan keskeinen repliikki on Bishopin
toteamus Cosmon valtakunnan todellisesta luonteesta eli kohtaus
jossa Sneakers on juuri löytänyt lelutehtaan:
	"Toycompany my ass!"

--
m "kaupunki etsii, murrr, haa, haa" g soikkeliensis

Soikkelin elokuva-arkisto