=====================================================
Lyhyesti: "Deja Mort" on viileä kuvaus ranskalaisista 
nuorista, jotka etsivät suoraa tietä menestykseen 
pornomarkkinoilla. Asenteet, tyypittelyt ja "kaikki 
vaan vetää kokaa" -dialogi ovat rutiinimaiset; siis 
"Alta nollan" ranskalaisittain, kiiltoa ja sekoilua.
=====================================================


"Deja Mort - ei tässä elämässä" (1998) on tyypillinen 
rakkautta & anarkiaa -tarina eli se yhdistelee 
pikkupornoa, väkivaltaa ja huumeita. Aineksensa 
tällainen leffa perustelee 'kohti parempaa maailmaa' 
lakonialla. Jo puolessa tunnissa elokuva on kelannut 
ylinopeudella ranskalaisen yläluokan paheet, esitellyt 
neljän päähenkilönsä epäkiinnostavuuden ja ladannut 
sen ainoan jännitteen joka tällaisiin tusinaleffoihin 
sisältyy: miten rankkaa väkivaltaa ja pornoa 
uskalletaan esittää kontrastina päähenkilöiden pieniin 
hellyttäviin hetkiin.

Nizza merkitsee Ranskassa samaa kuin Los Angeles 
USA:ssa, paheiden pesää ja synteettistä paratiisia, 
jonka paheellisuuteen voi yhdistää erilaisia 
musiikkitaustoja riippuen siitä, miten ylhäistä 
rappiota halutaan kuvata. Vapaasti liikkuvaan kameraan 
yhdistetyt äkilliset musavideoleikkaukset pyrkinevät 
korostamaan miten erillisiä päähenkilöiden kokemukset 
ovat, ja miten erillään he ovat myös toisistaan. 
Kohtausten välille ei synny minkäänlaista rytmiä, 
joten huumeisen elämän tapauksia on lokeroitu 
päiväysten avulla.

Kuvittelin lukemieni arvostelujen perusteella, että 
tässä leffassa olisi edes jotain samanlaista 'iso 
elämä, isot riskit' potkua kuin elokuvassa "Kukaan ei 
puhu meistä kun olemme kuolleet". Mitä vielä. "Deja 
Mort" on nuorisoleffa samalla tavoin kuin "Alta 
nollan" tai "Trainspotting". Pohdiskelevasti 
starttaava aloitus ("Eikö kohtalo ole merkki siitä, 
että peli on jo pelattu?") on yritys esittää 
keskushenkilön, duunariluokkaa edustavan Lauren 
syvämietteisyys yläluokan pintajehuihin nähden. Pakko 
on uskoa, että ranskalaiset voivat tehdä tällaisia 
"elämä on pizzaslice" juttuja yhtä pinnallisesti kuin 
amerikkalaiset.

Mitä pidemmälle "Deja Mort" etenee, sitä enemmän se 
hylkii Lauren persoonaa, ja tulee siten 
esineistäneeksi hänet niillä pornon tavoilla joita 
leffa on kritisoivinaan ("Näet minut alasti mutta 
minulla on päällä enemmän kuin ikinä tiedät"). Lauren 
nousukaspartneri Andrea ja yläluokan nuoret jäävät 
hahmoina aivan yhtä ohuiksi. Tunnin kohdalla leffaa 
voi jo arvata mitä näille pienyrittäjille jää käteen 
kesäbisneksestään, niin naiivisti tällaiset leffat 
flirttailevat kovaotteisille rikosleffoille, joita 
Ranskassa sentään osattiin aikoinaan tehdä hyytävän 
komeasti.

Hyvää tässä elokuvassa on yksittäisten kuvien siisti 
kompositio ja luontevat näyttelijät. Erotiikan 
kuluttajille leffa voi olla jopa pettymys, niin hyvin 
leffassa etäännytetään pornokohtausten kuvaaminen. 
Laureeta esittävä Zoe Felix on toki komeakroppainen ja 
kauriinkasvoinen neito jollaiset ranskalaisissa 
leffoissa ovat miltei tuotemerkkihahmoja, mutta mikään 
"hyveellisen neidon koettelemukset" tämä leffa ei, 
valitettavasti, ole edes nakukohtauksissaan.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 22.11.1999

Soikkelin elokuva-arkisto