=======================================================================
Lyhyesti: "Neljät häät ja yhdet hautajaiset" on yllättävän helpoilla
komiikan keinoilla tehtyä yllättävän hauskaa elokuvaviihdettä, missä
suhteessa se muistuttaa takavuosien brittiyllätystä "Kala nimeltä Wanda".
Häät plus hautajaiset on kuitenkin kiusaavampi ja koskettavampi,
tiukemmin ajassaan kiinni, vaikka se ei tosiaankaan näytä henkilöi-
tään kuin häissä ja hautajaisissa. Se on oikeastaan niin tarkka
huomioissaan parisuhteista, että on pienoinen haaste mennä katsomaan
sitä läheisen ihmisen kanssa ja joutua miettimään miten sinkku kukin on.
=======================================================================


Jos joku brittiläinen leffa kertoisi vaikkapa vain siitä miten mies
lukee keittiön pöydän ääressä ja tiskaava nainen vilkaisee häntä
virnistäen olkansa ylitse, olisin sellaiselle myyty sielua myöten,
koska se kertoisi jostain häivähdyksestä omaa elämää. Mutta entäs kun
filmit alkavat kertomuksellaan _tulkita_ itselle tuttua, omaa ja
läheisten elämää? Silloin myös elokuvaa alkaa tulkita virkummin:
tuolta noin oltiin kriittisiä, miten sarjarakastajia monogamistiset
sinkut ovat elämässään, uskollisia kyllä mutta vähään unelmaan
tyytyviä ja siitä vähästä helpolla irroittautuvia; tuolta noin
oltiin sitten uusromanttisia, miten aidoin rakkaus löytyykin vain
heterovaatimusten ulkopuolelta homoliitoista. Sellaisen elokuvan
ei tarvitse olla leffataiteellisesti kompositioltaan mikään Suuri
Teos, ja on silti selvää että nimenomaan elokuvakerronnan keinoin
voidaan kertoa tiiviimmin ja tulkintavaraa suoden tällainen
elämänmielen tihentymä kuin häät tai hautajaiset. Kokonaisuus on
kuin suuri säädelty tanssi, jossa on paljon tuttua, vaikka yksit-
täiset kosiskelueleet olisivat kulttuurisidonnaisia.

"Neljät häät ja yhdet hautajaiset" on elokuva siitä rakkauden
historiallisesta iltahämärästä, josta esimerkiksi Norbert Elias
on puhunut: olemme yhä herkempiä toimimaan omien tuntemustemme
johdattamina, mutta yhä kyvyttömämpiä ymmärtämään muiden tunteita.
Tämä elokuva käsittelee aihetta hauskasti ja suht lempeästi,
elämäntilannetta, jossa kolmekymmentä ja risat -ihmiset ovat
jo lakanneet tikittämästä: ei sosiaalista pakkoa, ei biologista
kelloa, ei nuoruuden vankkoja haaveita. Niinpä naimisiin menevät
tuttavat ovat uhrin kaltaisia poloisia, joille katsoja pääsee
nauramaan elokuvan päähenkilöiden myötä. Hugh Grant on oiva
valinta ystäväjoukon keskushahmoksi, jota elokuva seuraa hää-
juhlasta toiseen, sillä Grantista huokuu kyky empatiaan ja
välittämiseen, samalla kun hän on pisteliäs paskiainen joka
tietää liian hyvin rakastettavuutensa.

Vähitellen leffa kääntää naurun kohti päähenkilöään. Voi olla
montaa mieltä miten taitavasti uusromanttinen käänne on perus-
teltu ja miten uskottava Grantin "ikuinen poikamies"-hahmo
oikeastaan on - minusta leffan käsikirjoitus oli poikkeuksellisen
taitavasti harkittu sijoittamalla kuuron pikkuveljen hahmo
jonkinlaiseksi päähenkilön altger egoksi; temppu, joka ei ole
kirjallisuuden ja elokuvan kertomuksissa tietenkään mitään
nerokkaan uutta, mutta harvoin käytetty näin osuvasti kertomuksen
käännekohtaan. Toisaalta "Neljät häät ja yhdet hautajaiset" on
yhä peri(britti)mieskeskeinen maailmankuvaltaan, vaikka sen
sivu- ja sivupäähenkilöissä (erityisesti Fiona-ystävän ja kämppä-
kaveri Scarlettin hahmot) on yritystä tasavertaisempaan pari-
suhteiden pohdintaan. Leffan kertomuksen ydin on sittenkin
taas siinä miten miehet vaihtavat keskenään naisia ja siten
osoittavat toisilleen paikkansa, emmekä pääse juurikaan näkemään
mitä naiset itse tahtovat ja ajattelevat sosiaalisesta paikastaan.

Elokuvaa katsellessa sopii miettiä mikä tai kuka lopultakin
antaa mallin sen päähenkilölle rakastua adekvaatisti juuri
tiettyyn amerikkalaiseen "lutkaan" (kuten Fiona hänet oitis
määrittelee). Katselinkin tätä filmiä paljolti toisen elokuvan,
"Katkeran kuun" ja siinä olleen Hugh Grantin roolin lävitse:
brittipuritaanin halu kohdistuukin tällä kertaa amerikkalaiseen,
kun viime kerralla ("Katkerassa kuussa") yhtälö oli miten jenkki
haluaa ranskalaista aistillisuutta ja ranskalaista huvittaa
britin pidättyväisyys, ja britti puolestaan humaltuu jenkin
kyvystä heittäytyä täysin sieluin unelmaansa.

Vai onko leffaan kätketty viimeinen ironinen taso juuri sillä kohtaa
miten helposti ikuinen poikamies sitten tekee päätöksensä ja millai-
sessa tilanteessa?

Hautajaiskohtauksen synkät maisemat komeiden rituaalien taustalla
vihjannevat siihen miten parisuhteet ovat ylellisyyttä yhdelle sosiaali-
ryhmälle, samalla kun toinen juhlii vain hautajaisia; yhtäällä elämä
on yhtä rakkauden komediaa, toisaalla paljolti hyvästijättämisen tra-
giikkaa.

Pääasiassa "Neljät häät ja yhdet hautajaiset" on sellaista viihdettä,
jossa britit taitavat olla ainoa suvereeni tekijätaho. Loistavia näyt-
telijöitä jos kuinkakin pienissä rooleissa, kevyt kohtelias tunnelma,
huvittunut kuvauskulma seksiin ja synkkä naurahdus kuolemalle, räävi-
töntä iloittelua pyhitetyillä arvoilla. Mikä mahdollistaa tällaisen
kirjon hallinnan? Jyrkkä luokkarakenne, jossa ylemmän ja alemman sekoitta-
minen voi tapahtua harkitummin niin huvitukseksi kuin eri asteiseksi
tragiikaksi?

--
###################   "Niinpä on nähty, että naaraan päättömäksi    #########
#  M.G. Soikkeli  #    purema koiras alkaa kiertää kehää ja saataa  # Tosi  #
#  csmaso@uta.fi  #    puolisoon osuessaan jopa suorittaa menestyk- #  on   #
###################    sellisen yhdynnän"			    #########





Soikkelin elokuva-arkisto