Pont-Neufin rakastavaiset
=========================

Piiiitkän odotuksen jälkeen Pont-Neufin rakastavaiset
saatiin nyt Tampereellekin, ja tottahan odotus kannatti,
vaikkei _niin _herkkua ollutkaan kuin odotti, kun ei
niin herkkua kuin Carax'n edellinen, "Levoton veri",
vaikka asetelma ja näyttelijät ovat samat. Se sarjakuvaa
muistuttava kuvien särkeminen ja liittäminen, tyyli per 
kohtaus -asettelu ei toiminut _niin_ hyvin kuin edellisellä
kerralla.

Tietty filkan romanssi on vähintään 9 pisteen rakastavaiset
(jos assosiaatio sallitaan). Kun aiemmin tässä ryhmässä oli
puhetta"Dracula"-filmin "romanttisesta huikenetelevaisuudesta",
sen onnistumisesta tai ei, niin nimenomaisesti romanttinen
huikentelevuus on se temppu jolla tämä leffa vie kaikki pisteet.

Ohjaaja on ilmeisen tietoisesti tehnyt myös kuvavirran raken-
teesta räkäistä, tempoilevaa, kiertänyt useimmat mahdolliset
romanttisen kuva-asetelman keinot ja tehnyt romantiikkaa
kuvien sisällöllä. Carax esimerkiksi tykkää kamera-ajoista
henkilön/löiden rinnalla, kun jenkkifilkassa tyylitellään
mieluiten edestä sivulle tai sivulta eteen siirtyvällä
ja samalla pystysuunnassa tilttaavalla kameralla, avaruuden ja
lentämisen vaikutelmilla. Carax tekee katuelokuvaa ja siten
sellainen yltiöromanttinen merenrantakohtaus jossa rakasta-
vaiset painelevat vasten iltaruskoista merta ei tunnukaan
liian makealta vaan rinnastuu aiempiin kohtauksiin Seineä
ja katuja vasten. Tämä "kadun" suuntainen kuvaaminen luo
myös vaikutelman siitä, että päähenkilöt elävät jonkilaisessa
maailman virrassa ja räpistelevät siinä toisiaan kohden ja
irti, uusiin virtoihin. Tätä korostaa se yllättävän onnistunut
loppukohtaus, ainoa temppu, jolla kertomus ja henkilöt pystyivät
ponnistamaan irti sillan magneetista - siihen asti silta on ollut
pelastuspaikka, reviiri irrallaan virroista.

Megaleffoissa näkyy olevan tulossa yhä enemmän romanttisia
elokuvia - samalla kun leffojen erotiikka lisääntyy kaikilla
lajeilla. Yhdistelmä että toinen näyttää hauiksensa ja toinen
nänninsä, toinen on toimintaleffoista tuttu ja toinen huorah-
tavista rooleista (molemmat siis tuttuja "rohkeista rooleista",
naisilla vaan "rohkeus" on eri asia kuin miehillä..), voi olla
sellainen synteesi vanhan melodraaman ja uuden actionfilmin
välillä, että teattereihin taas saadaan naiskatsojia yhtä paljon
kuin miespuolisia: Richard Gere ja Jodie Foster yhdessä! Nick Nolte
ja Susan Sarandon yhdessä! Tai onhan tätä jo enteilty: vaikkapa
Al Pacino ja Michelle Pfeiffer yhdessä!

Tuollaiseen megaromantiikan rinnalla Carax'n leffa on valtava
helpotus. Vaikka se puhuu ihmisten sosiaalisesta eriarvosta
symbolina ihmissuhteiden erilaisuudelle on se kuitenkin vielä
terveellisesti kiinni arjessa, arjen romanttisuudessa - jos jotain
niin metafyysista itse kukin pystyy hyväksymään olemassaolevaksi.
Voisi tietysti skitsoilla siitä, että tosi koskettavaa rakkaus-
leffaakaan ei saada enää aikaiseksi ilman että siihen käytetään
160 miljoonaa frangia, ilman että tarvitaan vuosien työ ja
valtavat lavastukset että kahden ihmisen intiimein kosketus
saadaan välitetyksi muutamille miljoonille arkensa tympeyttä
pakeneville ihmisille.

"Unohtamista ei voi opettaa", opettaa Carax, jälleen.
Kyllä se jää kiertämään mieliin, erityisesti kuvien
kautta, miten "rakkaus raatelee"; Carax on muuttanut
kuviksi ja lihaksi jotain mikä ihmissuhteissa muuten
pakenee käsittämistä. No, Juliette Binoche kylpemässä
Pariisin aamuauringossa on tietysti myös sellainen näky
joka jää kurkkuun kauneudessaan - "ryysyistä rakkauteen"
alkaa kiusaamaan kiiltokuvissaan vasta jälkikäteen:
eikö Binoche ollut suostunut näyttelemään kokonaista filkkaa
ilman että hän lopussa saa sitten laittautua prinsessaksi?

Kaipa tämä leffa kiusaa minua vain siksi, että sitä odotti
kuin kuuta nousevaa ja sitten siihen olikin tosiaan juuri
niin helppo rakastua kuin oli arvellut. Ranskalainen elokuva
on yhä filmimagiassa kuin kotonaan verratuna jenkkifilmien
halpaan noituuteen, silmänkäännön temppuihin.

Lumiere teki enkelin eteiseen - Carax saa sen tanssimaan.

--
mg "ajattelet - siis olen" soikkeli
Soikkelin elokuva-arkisto