==================================================================
Lyhyesti: "Schindlerin lista" on ensimmäinen _ihan oikeasti_
taiteellinen näyttö ohjaaja Steven Spielbergiltä. Elokuva kertoo
Puolan juutalaisten kohtaloista natsien (ei siis pelkästään sak-
salaisten) kynsissä, ja erityisesti Oscar Schindleristä, aikansa
jupista, joka jostain syystä pelasti satoja juutalaisia keskitys-
leiristä tehtaisiinsa työläisiksi. Leffan mustavalkokuvaus on
harvinaisen komeaa, eikä katsoja juurikaan ehdi kärsimään yli
kolmen tunnin kestosta. Unohda kaikki mitä mietit Spielbergin
viihteelli$tävi$tä kyvyistä, mutta anna hieman tilaa rotumelo-
draamalliselle hymistelylle. Tää on niitä leffoja joista sanotaan,
että jos katsoo yhden leffan vuodessa niin tsekkaa tämä.
==================================================================

"Schindlerin lista" ei ehkä ole vuoden paras (kuvakieleltä komein, 
mikä titteli voisi mennä Altmanin "Short cuts"-filkalle, mutta
siitä myöhemmin lisää) elokuva, mutta varmasti vaikuttavin.

Spielbergin "Jaws" oli aikoinaan melkoinen kauhukokemus, mutta
seuraavilla katselukerroilla bassojytinä meni jo ohitse munaskuiden.
Mutta tämä "jews" eli "Schindlerin lista" on filkka, joka taatusti
repii orvaskedelle vielä useammalla katselulla. Mikä myös raivostutti,
allekirjoittanutta, jälkikäteen. Luultavasti juuri se miten hienoa
kuvaus on, miten _eri lailla_ kuin aiemmin Spielberg käsittelee täl-
laista kaikkien melodraamojen kulmakiveä kuin saksalaisen marssi-
musiikin tahdissa soiva holokaustinen ja antaa aiheelle, joka on
jo tuhanteen kertaan murehdittu loppuun, uuden muodon - se on taiteen
taikaa ja saa jumaloimaan sellaista välinettä kuin elokuva. Muistan
kyllä talvikeväältä 1979 kun telkassa nätettiin "Polttouhrit"-sarjaa
miten hirvee kokemus se oli - en muista juurikaan yksittäisiä kuvia
sarjasta, mutta tunteen. Sen jälkeen vain Spiegelmanin "Maus - 
selviytyjän tarina" -sarjakuvaromaani (molempine osineen) on pystynyt
kammottamaan samalla tavoin: jotain uutta on löydetty siihen miten
puhutaan meidän (ja myös minun) vuosisadan globaalisesta perisynnistä;
jota taotaan kyllästymiseen asti perikuvana ihmisen pahuudesta,
natsismista ja keskitysleireistä ja rotumurhasta.

Ja todellakin, se raivostutti jälkikäteen, raivostutti se että tämä
leffa sai minut liikuttumaan kyyneliin asti - koska pelkään kyllä,
ja mielestäni aiheellisesti, että mikään pahuus sinänsä, mikään
aihe tai sisältö väkivallassa sinänsä ei enää riitä tönäisemään
mieltä, mutta kun elävän kuvan esteettisyys saa ihailemaan kertomisen
tapaa, niin myös sisältö herää uudelleen eloon. Eikä kyse ole
pelkästään siitä miten taitavasti juutalaiset on esitetty uhreina,
vaan itsensä Schindlerin mysteeri on yhtä koskettava kuin leffan 
ISO aihe eli juutalaisten kohtalo. Liam Neeson on ulkonäöltään
täydellinen valinta rotupuhtaaksi saksalaiseksi, jonka enkelikasvot
osoittautuvatkin sitten myös sielun kaltaisen kuvaksi. Näyttelijänä
hän on aika vaisu ja etenkin viimeisessä mustavalkokohtauksessa,
viimeisessä (ja draamallisesti tosi surkeassa) sielun paljastuksessa
hieman hukassa. Eikä ihme - miten päästäkään käsiksi moisen miehen
ajatuksiin. Ben Kingsley sen oskaripytin ansaitsisi tästä leffasta
eikä Oskarin esittäjä, kuviin käypäläinen Neeson; juuri Kingsley
vastinparinaan Neesonin juppijähmeys saa draamallista tehoa.

Filkan pituudesta voisi karsia ehkä vartin verran pois ilman että
sisältö menettäisi paljoakaan. Turhimmalta tuntui arkkipahiksen pitkä
kuvaaminen Neesonin vastavoimaksi, niin mielenkiintoisen kylmä hahmo
kuin siitä keskitysleiriä johtaneesta Goethista (Ralph Fiennes) olikin
saatu. Mutta ne muutamat tylsät kohtaukset ovat lyhyitä ja harvassa,
sähköistävät hetket iskevät heti kohta takaisin, okei, siinä mielessä
viihteellisen rytmin ammattilaisen tekemä, mutta kyllä yksittäisiin
kuviinkin tulee aikamoista lyhdyn taikaa, kurjuuden ja groteskin
pyhittämistä, parhaana esimerkkinä kohtaus jossa pieni poika seisoo
kainaloita myöten puuseen ulosteliemessä ja katsoo ylös mistä pyhmis-
mäinen valo tulee hänen kasvoilleen, hän tärisee, sillä hän odottaa
milloin tappajat löytävät hänet. Hurja visio, ja niitä riittää.

Jälkikäteen kiroilin myös sitä leffan loppuhymistelyä, koska se
vasta toi mieleeni miten samat ylikansalliset firmat joiden rahoilla
tämä rotumurha on Hollywood-representeerattu, voivat surutta tukea 
vastaavia kansanmurhia tämän päivän maailmassa. Mutta kuka tekisi 
kansainvälisen menestysleffan Itä-Timorilta tai Mexikosta? Tai miten 
olisi pieni musikaali Baruch Goldsteinin kaltaisista veikkosista? 
Ihan ettei totuus unohtuisi tai rajautuisi tiettyyn historialliseen 
kauteen tai erääseen maantieteelliseen seutuun.

--
mg "pahiksia oomme kaikki, oomme kaikki, kaikki" soikkeli




Soikkelin elokuva-arkisto