==================================================
Lyhyesti: "Vaarallinen tehtävä" käy lävitse
ainoastaan kolme toimintaskenaariota, mutta sen
voitto onkin detaljien runsaudessa osana toimintaa.
Nokkelasti valikoiva kamera rakentaa tiiviitä
ympäristöjä, joissa tietyt esineet ja muistikuvat
merkittyvät tulevaa varten. Leffan ainoat
nörttipalat ovat internetin ja Tom Cruisen
kalustaminen toimintaleffaan. Muutoin elegantti.
==================================================

"Vaarallinen tehtävä" ("Mission Impossible") on
niitä elokuvia, joista tulee ulos kolmiulotteisuuden
hurmioittamana, fillaroi keskustan liikenteeseen
kuin henkilökohtaiseksi orkestroituun seikkailuun ja
näkee vierelle kiilaavassa bussissa bassonjytkeellä
etenevän kohtalonsa. "Vaarallinen tehtävä" on ehkä
ainoa toimintaelokuva, josta allekirjoittaisin
mainoskrediitin "täyttä tavaraa joka minuutti".
     Elokuvan jokainen hetki tuntuu mielessä ja
kehossa juonen kuljetuksena, käsillä olevan
tilanteen mahdottomasta mahdolliseksi muuttavaksi
filmikerronnaksi: tarinan tasolla olevan esteen
voitto on myös visuaalinen taikuritemppu. Tunnelman
erittäin oleellisena takuuna on myös tuo maailman
paras aktiotunnari - ja tunnelman valitettavan
hyvänä spoilaajana ovat aivan liikaa paljastavat
trailerit, musavideo mukaanlukien.
     Varmasti Hollywoodista olisi löytynyt muitakin
ohjaajia, jotka osaisivat tehdä 1990-luvun efektejä
understatementilla käsittelevän toimintaleffan,
mutta on mahdotonta kuvitella ketään muuta ohjaajaa
kuin Brian de Palma, joka tyydyttää katsojassa sekä
silmää että kehoa näin yhtä jalkaa. Ja vaikka leffa
muistuttaa erittäin tuntuvasti de Palman muita
elokuvia, etenkin kamera-ajoissaan, on se
omistautunut agenttijännärin paranoidiselle
maailmankuvalle.
     Tietokoneet, viestiteknologia, valeasut ja
tarkkailulaitteet ovat nykypäivän viitta ja tikari
-rekvisiittaa, joilla pyritään tunnistamaan tuttu
tuntemattomasta, purkamaan identiteettejä suojaavat
koodit. Useimmissa agenttielokuvissa ja etenkin
lajityypin kuningaslajiksi muuttuneessa (ja lopulta
turmeltuneessa: "Golden Eye") James Bond -saagassa
tämä vimpain-rekvisiitta muodostui osaksi
affekteilla leikittelyä ja toiminnan arvoja: hi-tec
itsessään oli kyllin hyvä syy surmata kuka tahansa.
     Vasta viime aikoina on ilmaantunut ohjaajia (ja
käsikirjoittajia!) jotka ovat ymmärtäneet tämän
rekvisiitan arvon elokuvan toiminnallisena
lavasteena. Kenties scifi-leffat osaltaan opastivat
tällaiseen perusrekvisiitan hiomiseen ja
tyylittelyyn osaksi tarinaa - suurin vaikutus on
ollut kuitenkin uusilla "kentältä" kirjailijoiksi
siirtyneillä dokumentoijilla, kuten Tom Clancyllä,
ja kirjojen filmatisoinnilla sekä asiantuntijoiden
käyttämisellä käsikirjoituksessa.
     Philip Noycen "Näkymätön vihollinen" (1992) oli
itselleni yksi tärkeä askel agenttileffan
kehityksessä, hyvän juonen ohella tulkinta
tarkkailu- ja vakoilujärjestelmistä yksityisen ja
sosiaalisen identiteetin välissä. "Vaarallisessa
tehtävässä" on vähemmän ajatusta tai itsensä
tiedostavaa tunteellisuutta kuin "Näkymättömässä
vihollisessa", mutta de Palman ohjaus onkin huimaava
kokemus juuri siksi että se etenee toimintaleffan
tilanteilla ja näyttää kuitenkin joltain ihan
uudelta tavalta tehdä lajityyppiä, on tuttu ja
yllättävä hetki toisensa perään.
     "Vaarallinen tehtävä" on kenties elegantein
jännäri mitä on koskaan tehty, vaikka tyylittelevän
agenttileffan oletti kuolleen jo 1970-luvulla. Silti
se on "vain" puolentoista tunnin vuoristorata-ajo,
joskin reitti on nyt kauniimpi ja liikeratakin
munaskuita hivelevä (eikä vain jytisyttävä); sitä
vaan ei voi pitää yhtenä de Palman "tärkeistä"
elokuvista.
     Eräs haaste de Palmalle jää vielä leffan
jälkeenkin: tehdäkö jatko-osa? Sellaiseen de Palma
ei ole ryhtynyt pitkään aikaan, vaan hänen jokainen
työnsä on ollut ainutkertainen; itse asiassa de
Palma on tehnyt jatko-osan ("Hi Mom!", 1970)
ainoastaan omalle esikoiselleen ("Greetings", 1968).
"Mission Impossible II" voisi olla ulkoiselta
näöltään ja ideoiltaan erilainen kuin ensimmäinen
mahdoton tehtävä, mutta silti sisältää kaikki
henkilöhahmojen ja tunnelman parhaat piirteet;
onnistuihan Philip Noycekin tekemään toisen upean
Jack Ryan -elokuvan ensimmäisen jatkoksi ("Isku
Kolumbiaan").
     Mutta onko jatko-osa mahdollinen, jos se
ihailee tiimityötä ja seisoo silti päähenkilönsä
(eli päänäyttelijä-tuottajansa varassa)?
"Lahjomattomat" (1987) oli sekin vanhan tv-sarjan
onnistunut lämmitys de Palmalta, mutta selkeästi
yhdeksi kokonaisuudeksi suljettu jo sankarinsa
persoonan mukaan: hän tulee tyhjyydestä perheensä
kanssa ja palaa kadunmiesten tuntemattomuuteen. Tom
Cruisen "Vaarallisessa tehtävässä" esittämä Ethan
Hunt on samanlainen irtonainen sankari, jonka
taustaa, historiaa ja arvomaailmaa ei kerrota; hän
tulee tutuksi vain toimintansa kautta.
     Sivurooleista löytyy yllättävämpiä valintoja
kuin nähdä tuottaja pääosassa. Emmanuelle Beart
esiintyy leffan kädelle suutelevana pupuliinina. Hän
on kuin 70-luvun vaahdosta säilynyt jumalatar,
surumielisen kaunis, kauriinkasvoinen ja
viileäneroottinen neito, joka flirttaa katsojalle
kaula-aukon uomalla. Suositeltavaa ihasteltavaa
niille, jotka lumoutuivat hänen selkänsä kaareen
telkassakin nähdyssä "La Belle Noiseuse" -filkassa.
     Jon Voight puolestaan on kotoisa ja
arvoituksellinen ryhmänjohtaja; tulee muuten
herättäneeksi assosiaatioita sellaiseenkin vanhaan
toimintapalaan kuin "Runaway train" (1985). Jean
Reno tuo leffaan puolestaan niiden murheellisten ja
kovaotteisten toimintafilmien tunnelmaa, joissa hän
on tepastellut murhemiehenä: tappaminen käy pahaksi
tavaksi.
     Leffan eleganssin kruunaa tyylitajun armoitettu
lady Vanessa Redgrave; rooli on yhtä hymyileväinen
kuin "Pikku Odessa" -filkassa se oli hyytävä, ja
varmasti hyvää treenausta Redgraven seuraavaan
rooliin Oscar Wilden äitimuorina!
     Jos Missio-leffa ei koskaan saisikaan jatko-osaa,
niin seuraavaa tyylikästä agenttileffaa kelpaa odottaa
jo Philip Noycen seuraavasta ohjauksesta "Pyhimys", jossa
veijaripyhimyksenä pääroolittaa Val Kilmer. Jep, James
Bond joutaa hautaan...

--
###################   "Niinpä on nähty, että naaraan päättömäksi    #########
#  M.G. Soikkeli  #    purema koiras alkaa kiertää kehää ja saataa  # Tosi  #
#  csmaso@uta.fi  #    puolisoon osuessaan jopa suorittaa menestyk- #  on   #
###################    sellisen yhdynnän"			    #########





Soikkelin elokuva-arkisto